Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van leonie roer - WaarBenJij.nu Laos! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van leonie roer - WaarBenJij.nu

Laos!

Blijf op de hoogte en volg leonie

18 Februari 2014 | Laos, Luang Prabang

Laos

Eenmaal in Luang Prabang aangekomen met de slowboat .eerst 1,5 uur naar een kamer gezocht. Uiteindelijk een gevonden voor 9 euro. In bijna elke stad is er wel een avond markt en altijd super gezellig vol met eten en kleding. Dus daar kan je de avond wel mee vullen.

De dag erna gelijk een tuk tuk gereserveerd met nog 2 andere meiden uit oostenrijk en later nog 3 andere meiden gevonden die Frans waren. (hoe meer mensen je hebt in een tuk tuk goedkoper het per persoon word) en naar de Kuang Si waterval gegaan. Na een uur over een hobbelig weggetje te hebben gereden eindellijk aangekomen. Het bleek dat we niet de enige waren die dit idee hadden want er stonden wel 60 tuk tuks. Allemaal te wachten om weer terug naar de stad te gaan.
Het was een groot park en de entree was 20000 kip. Wat zo’n 1 euro 80 is. Eerst kwam je langs een beren opvang. Daar vingen ze de beren die ervoor slecht werden behandeld. In de dierentuin in NL zitten de dieren vaker wat verder weg, hier is dat vaak niet zo. 3 meter verderop (met een hek ertussen natuurlijk) zaten de eerste beren al…
De waterval was een stukje verder op. Het had allemaal verdiepingen en beneden kon je zwemmen. Wat een mooi helderblauw water zeg! Er was een touw aan een boom geknoopt zodat je daar vanaf het water in kon springen. Super gaaf om te doen. Het enige jammere was dat het chineze Nieuwjaar rond deze tijd ook was. Er stonden werkelijk waar 100derden chinezen toe te kijken hoe iedereen sprong. En als ze dan een blond meisje zagen springen, keken ze niet alleen, maar haalden ook al die 100 chinezen hun camera tevoorschijn en klapten ze en juigden ze als je in het water kwam.
‘ Als we het nu toch over chinezen hebben’, ik word er werkelijk waar helemaal gek van, Vanaf dag 1 is het al feest. Elke dag komen er tientallen chinezen naar me toe om met me op de foto te willen. In het begin vond ik het nog grappig, maar nu voelt het soms alsof ik de attractie ben ipv de toerist. Zelfs in de dierentuin draaiden ze zich nog om als ik langs liep om fotos te maken. Sommige vragen het, anderen doen het gewoon. Dus vaak draai ik mn hoofd weg of ga achter een boom staan. ,dat was even het onderwerp chinezen…

Waar was ik gebleven, oja het springen! Het springen zelf was verder erg leuk. Je kon nog verder naar boven lopen om het begin van de waterval te bekijken. Ook heel gaaf. Het water was echt gewoon groen blauw en helder,,, wauw

De volgende dag naar een buddha grot gegaan. Het scheen enorm spectaculair te zijn maar er was werkelijk niks aan. De boottocht er heen was wel heel mooi en je kon op het strand uilen bekijken en dan uitkiezen welke je op de bbq wilde…. Zielig? Ik vind van wel maar ze doen hier wel gekkere dingen. Heb dit dus ook maar over geslagen.

In de avond naar Utopia geweest. Een onwijze chille club aan de Meh Kong rivier. Daar komen alle jongeren samen en daar heb ik weer veel mensen ontmoet. Zelfs uit Alaska! Zo leuk om te horen hoe de mensen het daar in hun land hebben. Er geldt een avondklok in heel Laos dus om 11 uur moet alle muziek uit en iedereen naar huis. In Luang Prabang hebben ze alleen nog 1 bowlingbaan open waar dus ook massaal alle jongeren heen gaan om verder te feesten en te drinken. En te bowlen natuurlijk. Een dolle boel was het zeker en echt heel leuk! Midden in de nacht bowlen (en natuurlijk ook een potje gewonnen) en gewoon alle mensen bij elkaar. Je bent continue in gesprek met allerlei verschillende mensen en de tijd vliegt voorbij.
De volgende dag stond viang vieng op de planning,. Het is een plaatsje waar je kan tuben. Dat betekent in een rivier met een grote band chillen en als je dan onderweg bent kom je barren tegen. De mensen van de bar gooien een touw uit met daaraan een fles water, die moet je vangen en zo halen ze je dan binnen. Overal krijg je gratis shotjes en een armbandje (zodat je aan het einde van de dag nog weet hoeveel je hebt gedronken) mensen die er al langer zijn hebben dus dan ook heel hun armen en soms zelfs benen vol.
Vooral de tweede bar was erg leuk. Basketballen, tafeltennissen of chillen op bamboe hoorde er allemaal bij. Ja een super leuke dag was dit en waaronder natuurlijk weer veel mensen leren kennen., veel mensen doen ook hetzelfde rondje qua reizen, waardoor je alle mensen van de bowling baan vanzelf weer tegen komt bij het tuben. Het voelt net als een grote familie en dat is een fijn gevoel.

In de avond heb je redelijk grote barren en zelfs 1 club waar iedereen komt. Dus gewoon lekker door feesten.

Van viang vieng door gegaan naar vientiane, de hoofdstad van laos. Er scheen een mooi buddha park te zijn en vanuit daar kan je naar de 4000 eilanden.1 nacht in Vieniane gebleven en daarna door.

4000 eilanden is Een klein pradijsje waar geen pin automaat is en alles nog redelijk rustig is. Don det heette het eiland en chill was het er zeker. Van Vientiane hebben we en nachtbus gepakt. Dit was de eerste keer en een ervaring op zich. Een 1 persoonsbed moest je delen met zn 2en en de bus zwiepte weer lekker alle kanten op,. Ook was het nog een stapelbed dus veel ruimte boven je had je ook niet echt. In het begin had ik zo mn twijifels maar achteraf heerlijk geslapen. Er sliepen achter me jongens uit israel en naast me twee meisjes uit Frankrijk,

Don Det is klein en makkelijk te fietsen. In 2 uur ben je het hele eiland over als je goed door fietst en er was een prachtige grote waterval. Hij was werkelijk 100derden meters lang. Beneden kon je zwemmen en wat drinken,
Volgende dag een kajak tour gedaan. Na 30 minuten besefte ik dat ik niet veel kracht had in mn armen dus ben maar in het bootje van de gids gestapt. Ik denk dat ik anders nu nog aan het kajakken was ;-)
Met de kajak tocht waren we met zn 10en en het was een leuk gezelschap. In de middag dolfijnen in de rivier gespot en erna naar de allergrootste waterval gegaan van heel zuid oost azie. Nog groter dan de dag ervoor als dat al kon. Wat een gaaf gezicht.

Van Don det een bus geboekt naar cambodja, siem reap. Een plek waar hele mooi ruïne tempels staan. Het zou een 15 urige busrit worden, maar je moet er wat voor over hebben. Om 8 uur vertrokken met de boot en al snel in een busje naar de grens. Eenmaal bij de grens aangekomen ruim 2 uur op het visum moeten wachten. De bus stond er al en iedereen was er al, alleen de tijden bleken niet te kloppen. In laos vinden ze het kennelijk leuk om verkeerde tijden op te schrijven op hun borden of het is iets anders.. maar de bus bleek pas om 1 uur te vertrekken en je kwam dan om 3!! Uur snachts aan ipv half 10 in de avond. Potverdrie. Vooral gewoon jammer omdat de bus er gewoon al heel leuk stond. Aangezien je hier in azie soms niet alles snapt en het maar gewoon moet accepteren hebben we met ze allen onze tijd uit gezeten. Eenmaal eindelijk de bus in gegaan was de volgende verassing. Een krakkemikkig ding die duidelijk voor aziaten was gemaakt. Mn knieën kwamen tegen de stoel voor me aan waardoor de houding niet enorm lekker was, maar dat maakt niet uit we gingen eindelijk weg. Het bleek dat de wegen in cambodja nog slechter waren als in laos en thailand (als dat al kon) diepe gaten en niet geasfalteerd. De meeste tijd was het gewoon 1 grote zandweg en de bus ging als een gek heen en weer. Elke keer dacht ik weer, die banden moeten toch klappen? Dit is toch niet normaal? Maar kennelijk wel want alles ging goed. Het enige was dat het zand zich een weg door de kieren van de bus had gewrongen en iedereen in een stof wolk zat, iedereen zat te hoesten achterin maar gelukkig duurde dat maar een kwartier. Er ging een nood raampje open in het plafond en het trok langzaam aan weer weg. Na 9 uur met mn knieën in mn nek te hebben gezeten mochten we tot onze grote verassing van bus veranderen. Wat een verademing, ik stapte de bus binnen en ik zag grote leren stoelen die helemaal plat konden met zeeën van beenruimte!! Jeeeeeeej ik was ZO blij., de laatste 5 uur van de reis gewoon chill kunnen zitten en slapen!! De hele bus kon mee genieten van mn blijheid want ik gilde het uit haha. Eenmaal gesetteld ging de bus weg en we reden langs allemaal mooie dorpjes met af en toe een feestje waar de bas zo hard staat dat de bus letterlijk trilde. Slapen lukte jammer genoeg niet maar ik heb gewoon heel de weg naar buiten gekeken en genoten van de nieuwe dingen om me heen.

Vanuit Laos hebben Jessica en ik gereisd met een stel uit Amsterdam. Het meisje is nederlands en der vriend is engels. Erg gezellig en we hebben veel lol. Samen een hostel geboekt van tevoren en in de ochtend een tuk tuk gergeeld die ons heel de dag naar alle tempels zou brengen. Om half 12 gingen we er naar toe en al snel bleek dat het midden op de dag niet de slimste planning was. Jeetje het zweet gutste van mn lijf. De luchtvochtigheid was zo enorm hoog hier dat het bijna niet te doen was. Wel volgehouden en redelijk veel tempels bezocht. Het is zo gaaf om te zien dat die ruines daar staan en alle bomen er overheen ‘klimmen’ en groeien. Heel onwerkelijk en zo mooi. Ik kon er wel uren naar kijken. Die dag wel gelijk besloten om de volgende dag om 4 uur op te staan en de zonsopgang te kijken bij de beroemdste tempel. De anker wat tempel. Om vervolgens alleen de ochtend te spenderen bij de tempels en voor de hitte weer terug te keren. In de avond is er en leuke bar street met veel muziek en gezelligheid. Veel markten en leukere kleding en spullen als in laos en thailand. Dus heb me erg moeten in houden.
De volgende ochtend fris en fruitig om 4 uur opgestaan. De tuk tuk chauffeur stond keurig te wachten en daar gingen we. Een beetje aan de vroege kant bleek achteraf en ook zeker niet als enige stonden we daar te wachten op de zon….. alsof je op een cadeautje aan het wachten bent en die niet mag uitpakken. Eindelijk na dik een uur kwam de zon en mooi was het zeker!
Daarna de tempels die verder weg lagen gepakt, maar we waren zo moe dat om 11 uur we hebben gezegd dat we terug wilden. Op zich was het net als de dag ervoor ruim 6 uur tempels, dus wel logisch. Ik zal dit echt voor altijd bij me dragen. Deze mooie beelden in mn hoofd en raadt ook echt aan iedereen die dit leest aan om een keer te gaan bezoeken..

Wordt vervolgd!

• 18 Februari 2014 - 17:11

Gerda Van Der Roer:

Nou wat een belevenissen allemaal. Je moet zo nu en dan afzien, maar dan krijg je ook wat!
    Fijn om alles weer te lezen, goed dat je het nog weet en een beetje bijhoudt, want anders weet je als je terug bent echt niet meer wat of je allemaal gedaan hebt.

Dikke kus,
    Mamma

• 18 Februari 2014 - 19:39

Tante Ineke:

Ja, ja, weer genoten van je verhaal.Wat heb je al veel gezien en indrukken op gedaan. Geniet er maar van en op naar het volgende verslag.

• 18 Februari 2014 - 19:50

Tante Hetty:

Wat heb je al veel gezien en beleefd. Leuk hoor je verhalen te lezen, zo volgen we jou een beetje.
    Vooral de lange afstanden reizen in die krikkemikkige busjes op onbegaanbare wegen valt niet altijd mee!
    Maar brengt je wel weer naar nieuwe avonturen.
    Veel plezier, lekker genieten!wij kijken ernaar uit wat je ons de volgende keer te vertellen hebt.

Lieve groetjes van ons 3tjes

• 18 Februari 2014 - 20:56

Irma:

Tjonge, wat maak je ontzettend veel mee. Leuk om te lezen, Leonie.
    Ik begrijp uit je verhalen dat je erg geniet van alles om je heen, en veel mensen tegen komt.
    Mooi ervaringen uit te wisselen en natuurlijk gewoon boeiend wat anderen ondernemen en ervaren.
    Het lijkt of je in een soort stroomversnelling zit, hou je vast en geniet !!!!

• 19 Februari 2014 - 09:31

Trudy Smits:

Hoi Leonie,

Ja, rare jongens die Chinezen, ha, ha.
    Ik vind het heel leuk dat je zoveel tijd besteedt aan het schrijven van je reisverhaal. Het is
    natuurlijk ook een document voor jezelf later, maar ik geniet er ook enorm van om te horen
    hoe het je vergaat en wat je allemaal meemaakt.
    Tot de volgende keer maar weer.

• 19 Februari 2014 - 13:07

Leonie Van Der Roer:

Het is elke keer ongeveer ruim een uur trudy dus op zich valt het wel mee qua tijd er aan besteden. Ik maak zeker veel mee, elke dag is een nieuw avontuur waar ik in stap. De een leuker dan de ander maar ik kan er altijd met een goed gevoel op terug kijken :-)

• 19 Februari 2014 - 13:23

Pappa:

Aan de lengte van het verslag kan je al zien dat je veel mee maakt. Het vergt ook veel van je conditie vermoed ik zo. Ga vooral door met leuke dingen te bekijken ( en verslagen te maken :-))...

• 23 Februari 2014 - 12:42

Tante Ina:

Ha leonie,
    Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je vader.
    Hele fijne weken nog in die mooie,verre, warme landen.
    Oom Rinus en tante Ina.